STREFA RODZICA

Witamy w STREFIE RODZICA. Znajdziecie tu Państwo wszystkie informacje dla rodziców dzieci kształcących się w TŻŚ we Wrocławiu. Pytania dotyczące kształcenia w Technikum prosimy kierować drogą mailową na adres sekretariat@tzs.edu.pl lub w sekretariacie szkoły przy ul. Młodych Techników 58. 

Fundacja PozyTYwka rusza z pomocą!

Fundacja PozyTYwka w ramach  kolejnej edycji projektu MożeMY dla wrocławskich szkół ponadpodstawowych zaprasza do Punktu Konsultacji Psychologicznych dla Młodzieży.
Punkt jest dostępny dla adolescentów w wieku 15 – 19 lat, zaniepokojonych swoim stanem psychicznym, którzy z różnych względów (wstyd, lęk przed oceną, brak pieniędzy) nie mogą skorzystać z  pomocy psychologicznej w innych miejscach (szkoła, poradnia zdrowia psychicznego). Może
się zgłaszać (samodzielnie lub przez opiekunów) młodzież, u której występuje podejrzenie występowania zaburzeń psychicznych, nieradząca sobie z narastającym stresem związanym np.
ze zmianą szkoły, burzliwie przechodząca kryzys rozwojowy związany z  okresem dojrzewania, mająca problemy z samooceną i akceptacją, pozostająca w konfliktach z rówieśnikami lub bliskimi, doświadczająca przemocy, nie radząca sobie z sytuacją izolacji i niepewności.

Celem konsultacji jest udzielenie bieżącego wsparcia oraz poradnictwo zmierzające do znalezienia konstruktywnych sposobów rozwiązań trudności i podjęcia właściwych interwencji lub pracy terapeutycznej, jeśli problem będzie tego wymagał.
Punkt będzie działał przez całe wakacje.
Działa nasz Punkt Konsultacji Psychologicznych dla Młodzieży zarówno w trybie online jak i osobiście udzielający darmowej pomocy i porad psychologa.
Zapraszamy do skorzystania z konsultacji każdego kto zmaga się z trudną dla siebie sytuacją – nie koniecznie związaną bezpośrednio z epidemią.
Drogi uczniu, jeśli więc masz jakiś kłopot lub wątpliwości związane z relacjami z innymi, własnym samopoczuciem, konfliktami albo przemocą, obawami o przyszłość, stresem i napięciem, zdrowiem psychicznym własnym lub bliskich i chciałbyś o tym bezpiecznie porozmawiać, uzyskać wsparcie specjalisty i pomoc w znalezieniu rozwiązania – zachęcamy do kontaktu.
Będziemy pracować przez całe wakacje!
Wystarczy zadzwonić pod nr Fundacji PozyTYwka 71 338 30 03 i podać jakiego rodzaju wsparcia potrzebujesz, a rejestratorka przekaże informację odpowiedniemu specjaliście w celu umówienia spotkania online, lub zapisze na konsultację osobistą.
Psycholog albo psychoterapeuta oddzwoni do Ciebie i ustalicie dogodny termin i formę np. przez Skype’a lub inny wideo komunikator, albo po prostu przez telefon.
Możesz również napisać email z krótkim wskazaniem tematu i preferowaną formą kontaktu (telefon, wideorozmowa, osobiście) oraz namiarami na siebie. Również odezwiemy się z propozycją terminu. Adres mailowy do zgłoszeń kot@fundacjapozytywka.org.pl
Zapraszamy do kontaktu!!

Spróbujemy pomóc, podpowiedzieć rozwiązania adekwatne do sytuacji, wesprzeć w tak trudnych chwilach. Niech nikt nie zostaje sam! Wsparcie może otrzymać każdy.
WSZYSTKIE KONSULTACJE SĄ BEZPŁATNE!

Rozpoczęło działalność 1 kwietnia 137 ośrodków środowiskowej opieki psychologicznej i psychoterapeutycznej dla dzieci i młodzieży. Można do tych placówek zgłaszać się bez skierowania. Strona internetowa:

WROCŁAWSKIE CENTRUM ZDROWIA SPZOZ

Poniżej oferta Ośrodka Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci i Młodzieży we Wrocławiu. :

Wsparcie psychologiczne

Konsultacje / Psychoterapia Po prostu zadzwoń!

Zebrania z rodzicami:

Zebrania z Rodzicami (rok szkolny 2019/2020)

W dniu 26 listopada br. odbędą się zebrania z rodzicami uczniów TŻŚ wg poniższego planu:

KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO 20119_20 TŻŚ_1

Rok szkolny 2019/2020

Szanowni Rodzice,
Niniejszym informujemy, iż w roku szkolnym 2019/2020 nasza szkoła postanowiła nie organizować grupowego ubezpieczenia NNW, tzw. „NNW szkolne”. Nie znaczy to jednak, że kwestie bezpieczeństwa uczniów są nam obojętne.
Spośród nadesłanych przez różne Towarzystwa ofert Ubezpieczenia NNW szkolnego, w formie indywidualnej proponujemy Państwu skorzystanie z oferty T.U. Generali na portalu  on-line Bezpieczny.pl, gdzie Rodzic może wybrać zakres i składkę ubezpieczenia, które najbardziej odpowiada jego oczekiwaniom.
Dodatkowym atutem oferty jest możliwość, w ramach jednej polisy, ubezpieczenia wszystkich swoich dzieci, będących w różnym wieku i na różnym etapie nauczania, uczęszczających do innych placówek, z możliwością dobrania dla każdego z nich innego wariantu ubezpieczenia.

Zachęcamy do skorzystania z dedykowanego Kodu Opiekuna 91124, który gwarantuje 10% rabatu składki na wszystkie ubezpieczone dzieci (kod działa na stronie www.bezpieczny.pl/91124 ).

Link do oferty : https://bezpieczny.pl/szkola-podstawowa-gimnazjum/91124

Link do zakupu z rabatem : https://bezpieczny.pl/nnw/kupszkola/91124

Link do OWU : https://bezpieczny.pl/dokument/owu-bezpieczny

Link do Tabeli urazów : https://bezpieczny.pl/dokument/tabela-bezpieczny

W sprawie wszelkich pytań czy wątpliwości odnośnie ubezpieczeń prosimy o kontakt z Panią Joanną Karczewską, tel. 604 055 358.

LIST od Minister Edukacji Narodowej

                UWAGA!   W trosce o bezpieczeństwo dzieci w okresie zimowych ferii – 2019 zamieszczamy poniżej do pobrania list od Minister Edukacji Narodowej – Anny Zalewskiej oraz list od Głównego Inspektora Sanitarnego Kraju i Głównego Komendanta Policji.:

List Minister Edukacji Narodowej do dyrektorów

List Głównego Inspektora Sanitarnego i Komendanta Głównego Policji do rodziców (1)

Uzależnienie i przemoc

Każde używanie substancji psychoaktywnych niesie ze sobą ryzyko uzależnienia. Uzależnienie występuje wtedy, kiedy człowiek traci kontrolę nad przyjmowaną substancją i dochodzi do przymusu jej zażywania. Definicja uzależnienia wg klasyfikacji ICD 10 brzmi: „Uzależnieniem nazywamy kompleks zjawisk fizjologicznych, behawioralnych i poznawczych, wśród których przyjmowanie substancji lub grupy substancji dominuje nad innymi zachowaniami, które miały poprzednio dla pacjenta większą wartość”.

Aby stwierdzić uzależnienie, muszą wystąpić co najmniej trzy z sześciu objawów:

  • Silne pragnienie przyjmowania substancji albo poczucie przymusu jej przyjmowania. Oznacza to, że osoba musi przyjąć substancję, żeby albo czuć się dobrze, albo nie czuć się źle.
  • Trudności w kontrolowaniu zachowania związanego z przyjmowaniem substancji, jego rozpoczęcia, zakończenia lub ilości. Jeśli ktoś już sięgnie po narkotyk lub alkohol, to zaczyna w krótkim czasie powtarzać tę czynność – dochodzi do ciągu.
  • Fizjologiczne objawy stanu odstawienia – zespoły abstynencyjne. Substancje uzależniające dają nie tylko objawy w trakcie ich brania, ale również w czasie ich odstawiania. Każda z nich daje trochę inne objawy abstynencyjne.
  • Stwierdzenie tolerancji – coraz większe dawki są potrzebne do wywołania stanu przyjemności.
  • Zaniedbywanie alternatywnych źródeł przyjemności. Osoba traci zainteresowanie dotychczasowymi pasjami. Interesuje ją tylko i wyłącznie branie narkotyków lub picie alkoholu. Zamyka się w środowisku osób używających substancji uzależniających.
  • Przyjmowanie substancji pomimo doświadczania jej szkodliwości. Mimo uszkodzenia wątroby, pobytów w izbie wytrzeźwień, spowodowania wypadków drogowych – alkoholicy nadal piją. Silniejszy jest przymus, niż zdrowy rozsądek.

Substancje uzależniające działają na szereg układów neuroprzekaźnikowych, a końcowym efektem tego działania jest uaktywnienie układu nagrody w mózgu. Długotrwałe przyjmowanie narkotyków powoduje uzależnienie od danej substancji, a odstawienie prowadzi do zespołu abstynencyjnego, którego skutki mogą być groźne dla zdrowia, a nawet dla życia osoby uzależnionej.

Warsztaty przeprowadził Pan Piotr Furman,

Fundacja „Praesterno” , Wrocław, ul. Tadeusza Kościuszki 80, 53-110

Telefon: 71 372 31 48

Anna Ruszczak, pedagog szkolny

 

W dniu 03.12.2018r. pracownicy socjalni z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej ul. Braniborska we Wrocławiu: Adam Ambroży i Janusz Kucab spotkali się z uczniami Technikum Żeglugi Śródlądowej.

Tematem spotkania była PRZEMOC, rozmowy dotyczyły wyjaśnienia definicji przemocy, rodzajów przemocy: fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, seksualnej.

Poinformowano, gdzie należy szukać pomocy w przypadku, jeżeli przemoc dotyka nas lub osoby w naszym otoczeniu.

Prześladowanie i dokuczanie mogą przytrafić się każdemu, niezależnie od wieku, wyglądu, sprawności czy umiejętności. Nikt jednak nie ma prawa wykorzystywać swojej przewagi nad drugim człowiekiem, by go ranić, sprawiać mu przykrość i poniżać! Jeżeli Tobie przytrafiają się takie przykre sytuacje, to pamiętaj, że nie musisz cierpieć w milczeniu. Możesz i powinieneś komuś o tym powiedzieć. Jeżeli sam/a używasz przemocy wobec swoich słabszych kolegów, warto żebyś się zastanowił/a czemu to robisz i czemu tak się dzieje.

Czy wiesz, jak może przejawiać się przemoc? To było jedno z pierwszych pytań, które zadali pracownicy socjalni. Uczniowie wykazali się dużą wiedzą i dojrzałością podczas rozmowy z Panami z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.:

przemoc fizyczna
– bicie, kopanie, plucie popychanie, szarpanie, wymuszanie pieniędzy, zabieranie przedmiotów, niszczenie własności,

przemoc słowna

– dokuczanie, przezywanie, wyśmiewanie, wyszydzanie, obrażanie, ośmieszanie, grożenie, rozpowszechnianie plotek i oszczerstw (również poprzez sms-y i internet), pokazywanie nieprzyzwoitych gestów pośrednie formy przemocy – namawianie innych do ataków fizycznych lub słownych, naznaczanie, wykluczanie i izolowanie z grupy, rozpowszechnianie plotek.

Konsekwencje przemocy ponoszą wszyscy uczestnicy takich sytuacji. Osoba krzywdzona ma poczucie poniżenia i upokorzenia, czuje wstyd i lęk. Ofiara przemocy w szkole, w domu może czuć też rozpacz i smutek, często trudno mu/jej się z kimś zaprzyjaźnić, dlatego zazwyczaj izoluje się od kolegów, bliskich osób. Rzadko mówi o tym problemie dorosłym, ponieważ boi się pogorszenia sytuacji i zemsty. Cierpiąc w samotności pogarsza jednak swoją sytuację, ponieważ osoby, które sprawiają mu/jej przykrość, są bezkarne i nadal mogą krzywdzić. Jeżeli osobie krzywdzącej nikt nie wytłumaczy, że postępuje źle, to w konsekwencji utrwalą się w niej/nim agresywne zachowania i poczucie braku odpowiedzialności za własne czyny. Sprawca powinien samodzielnie odpowiadać za swoje czyny i ponosić negatywne konsekwencje swojego zachowania.

Świadkowie przemocy, którzy nie potrafili się jej skutecznie przeciwstawić, mogą długo odczuwać poczucie winy, niezadowolenie i pretensje do siebie, uczą się też bierności, bezradności i niereagowania w trudnych sytuacjach.

Reagując, pomagasz zarówno osobie krzywdzonej, osobie zadającej cierpienie innym, jak i samemu sobie! Porozmawiaj z kimś dorosłym (nauczycielem, pedagogiem, rodzicami lub zadzwoń: Telefon zaufania (darmowy) 116 111 – od poniedziałku do niedzieli w godzinach: 12.00-2.00

To na dorosłych spoczywa obowiązek rozwiązania tego problemu.

Autor: Ruszczak Anna

Świadomi rodzice – szczęśliwe dzieci

Zapraszamy w dniu 1 grudnia 2018 r. w godz. 12.00–13.00 na spotkanie dla rodziców i nauczycieli dzieci oraz nastolatków (Sala Cesarska) we Wrocławiu

Świadomi rodzice – szczęśliwe dzieci.

Spotkanie dla rodziców i nauczycieli dzieci i nastolatków.:

Jak zostać przyjacielem swojego dziecka i nastolatka? Spotkanie o motywacji, inspiracji i rozwoju, relacjach pełnych zaufania, przyjaźni i uważności, a także komunikacji, asertywności i empatii poprowadzi Michał Zawadka, autor książek z zakresu rozwoju osobistego i społecznego. Zgłoszenia: biuro@mindanddream.pl

Udział w spotkaniu jest bezpłatny, liczba miejsc ograniczona. Zaprasza Wydawnictwo Mind&Dream.

„Mam prawa i nie zawaham się ich użyć”

Spotkanie z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów

W dniu 14 listopada 2018 r., w Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu dzięki uprzejmości Stowarzyszenia Euro-Concret, odbyły się zajęcia dotyczące praw konsumenta pt. ” Mam prawa i nie zawaham się ich użyć”. Adresatami byli uczniowie Technikum Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu. W ramach spotkania przeprowadzono pogadankę, przedstawiono prezentację oraz dyskusję z uczniami.

Osobą prowadzącą szkolenie był Pan Grzegorz Miś, Powiatowy Rzecznik Konsumentów.

Podczas zajęć, uczniowie, na podstawie analizy typowych przypadków konsumenckich i sposobów rozwiązywania problemów poznali istotne z punktu widzenia młodego konsumenta prawa i obowiązki.

Edukator, omawiając poszczególne tematy, aktywizował uczniów, zadając im pytania i zachęcając do dyskusji.

Doświadczenie prowadzącego i rozmowa z uczniami po zajęciach wskazują, że przeprowadzone szkolenia okazały się skuteczną formą przekazania wiedzy z zakresu praw konsumenta. Uczestnicy szkoleń nabyli również praktyczne umiejętności, przydatne w codziennych sytuacjach, takich jak zakupy w sklepie i poza siedzibą przedsiębiorstwa, składanie reklamacji, odróżnienie reklamacji od gwarancji, kierowanie się zasadami zrównoważonej konsumpcji, krytyczne podejście do promocji, korzystanie z usług finansowo-bankowych, a także otrzymali kontakty do różnych instytucji, do których mogą się zgłaszać w sytuacjach łamania praw konsumenta. Kilku uczniów skorzystało z możliwości kontaktu mailowego/telefonicznego z prowadzącym zajęcia.

Zajęcia cieszyły się sporym zainteresowaniem nie tylko wśród uczniów, ale również nauczycieli. Pedagodzy zaangażowani w projekt podkreślali, że tego typu zajęcia są niezmiernie przydatne. Spore zaangażowanie uczniów oraz zainteresowanie poruszanymi w czasie szkoleń tematami pokazuje, że problematyka zajęć była trafiona, a forma dotarcia do uczniów i przekazywania wiedzy – bardzo skuteczna.

Opracowała pedagog Anna Ruszczak

Zebrania z Rodzicami (rok szkolny 2019/2020)

KALENDARZ ROKU SZKOLNEGO 2019/2020 TŻŚ